fredag 17 maj 2013

20-tal i Film och Musik

En tidsperiod som jag älskar är 1920-tal. Kläderna, frisyrerna, inredningsstilen, konsten, arkitekturen, smyckena, ja det mesta faktiskt! Just därför kommer jag med största säkerhet att gå och titta på The Great Gatsby på Bio. Novellen som filmen baseras på skrevs 1925 av F. Scott Fritzgerald. Den har filmatiserats tidigare 1974 med Robert Redford och Mia Farrow i huvudrollerna. I denna nyfilmatisering är det Leonardo Dicaprio och Carey Mulligan som innehar huvudrollerna.


En vän tipsade mig här om dagen om en musikartist. Lana Del Rey. Tack för tipset Lisa. Hon skriver underbar musik och återskapar sig som artist för varje album. När jag kikade på en filmtrailer för The Great Gatsby märkte jag att Lana Del Rey skrivit och framfört filmmusik till filmen

 
Vacker är hon också! Ett smakprov har ni Här i form av hennes låt Born to die.
 
Imorgon är det Melodifestivalen, eller Eurovision Song Contest 2013, om man skall vara noga och internationell. Om någon missat det sänds det från Malmö eftersom Sverige vann förra året. Jag kommer att se som vanligt. Det är ett spektakel men jag gillart. Min absoluta favorit i år kommer oväntat nog från Nederländerna. Birds framförs av Anouk. Lyssna på den här! När jag lyssnar på den ser jag en scen från någon glamourös 40-talsfilm i mitt inre. Valsande par och vackra klänningar på upplysta balkonger. Eller så har jag för livlig fantasi. Lyssna själv och avgör.
 
Om du också gillar 20-talet vill jag tipsa om Klubb Modärn som anordnar klubbkvällar.
 
Information från Klubb Modärns sida på Facebook:
 
Gör ett besök ett art deco-doftande 20- 30- och 40-tal. Här snurras swing, rökig jazz, vals, blues och absurda svenska schlagers - allt sänkt i schellack och vevat på två trattgrammofoner från förra seklets början. Interfolierat kan man också förvänta sig 1930-talets musikradioshower och 40-talets "soundies".
 
Imorgon får jag hjälp att byta stötdämpare på bilen av min snälla far. Tyvärr blir det därför inget PMU för mig. God jakt till er andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar