torsdag 6 juni 2013

Fix med retro damhattar

I dag är det Nationaldagen! Denna firades med en cola och lite smågodis. Lillan har feber och lägenheten är i kaos. Då kan man ju bättra på kaoset med att börja sortera i det stora hattfyndet! Jag har inte hunnit förrän nu och det börjar ju dra ihop sig till loppis på söndag. Jag vill ha med mig några hattar dit för att sälja.

Eftersom hattarna legat nedstoppade ganska trångt sedan 80-talet någon gång så var de lite knölade och dana. Jag använde mig av en sprayflaska med myket fin spridning och sprayade på hattarna som behövde fixas till. Sedan använde jag papper och diverse annat som jag stoppade i hatten för att spänna upp den och få bort veck och bulor. Stråhattarna var ganska lätta att få fina.

Det låg hattar överallt, hängande på lampskärmar och liggandes på hyllor. Nu har jag packat ned ett antal hattar till försäljning så kom och prova på söndag. Du kanske letar en vacker damhatt till sommarklänningen, eller du kanske som jag har bröllop att gå på i sommar och då är det ju stilfullt med hatt.

 
Denna skönhet är tyvärr för liten för mig.
Brettet är bredare över öronen. Ca 30-tal.


 
En lite sliten 20-talare. Filthatt med broderier och assymetrisk
look som var modern på 1920-talet.

 
Beige filthatt med flerfärgat broderi.

 
Stråhatt med band och assymetrisk form.

 
 Grön stråhatt i hjälmmodell som går långt ned i pannan.
Det var några 20-talare
 
 
Blå hatt av plastband. ca 60-tal

 
Ljusblå stråhatt. 60 tal?


Lite assymetrisk filthatt i ljusbrunt och mörkbruna band och pärlemorsmycke. 40-tal.
Jag tänker på Greta Garbo när jag ser den.


Perfekt huvudstorlek för att forma hattar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar