måndag 1 juli 2013

Barnkläder av retrotyg.

Första semesterdagen idag. Synd nog fick lillan hög feber igår och är lite hängig idag. Det verkar dock som om febern drog förbi snabbt. Jag har i alla fall konstruerat två mönster och sytt upp efter dom. Det blev ett par haremsbyxor med mudd och en sommarklänning. Allt material är fyndat på loppis eller köp och säljsidor för retrotextil på facebook.

Mönsterna är mina egna med inspiration av plagg som lillan har sedan tidigare och som jag vet är fina och praktiska. Jag har faktiskt inte sytt efter köpta mönster på väldigt länge. Jag har köpt flera som verkar fina och snart så blir det nog sytt efter dessa mönster också. En bok jag köpte på Mönstergruppen på Facebook är jag sugen på att använda. Den heter Sy till barnen 0-4 år av Elsebeth Gynther och Bjarne Solberg. Den har många fina mönster och olika svårhetsgrader. Ja också var det ju dom där klänningarna till mig också. Det kanske är dags att börja fundera på mönster till dom.

 
Tyget är en aning blankt. Brun botten med blå och vita rosor.


Fram
 
 
Bak


Funkar fint att leka i. Jag blev riktigt nöjd.


Paus för lunch. Neptun i rosa variant från Gefle.


Nästa projekt. En enkel sommarklänning.

 
Det blir ett sött tyg med olikfärgade blommor.
Gul snedslå runt halslinning och ärmhål.


En gammal grön knapp bak som knäppning.


Spets längst ned.
 
 
Det går bra att köra traktorn i den.

2 kommentarer:

  1. Så fina kläder du har gjort! Jag gjorde ofta också så när barnen var små, ritade ett mönster av kläder jag tyckte hade bra passform, det funkar jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja hon är så rolig att sy åt. Hon uppskattar verkligen kläderna och gillar att byta ofta. Jag är tacksam att jag fortfarande får klä henne, det ändras väl snart nog antar jag :)

      Radera