torsdag 18 juli 2013

Glasklart?

Idag for jag en sväng med lillan på PMU. Vi strosade och tog det lugnt. Vi kom dit vid 14.00 och antog att jag inte skulle hitta något alls. Lite blev det i alla fall. Sånt som jag inte brukar köpa men som är fint och bra att ha i "Ge bort lådan".
 
Jag hittade ett blått konformat glas med bra känsla. Jag har sett bilder på glas från Reijmyre, Samba och Mambo, som är konformade. Jag chansade och köpte. Jag googlade och hittade ett inlägg på http://porslinsbloggen.blogspot.se som handlade om konformade glas. Enligt inlägget verkar det inte vara Samba eller Mambo, men Herr Movarp som har bloggen hade tre likadana glas som det jag köpte. Den är väldigt lik Mambo men millimeter skiljer dem åt på höjden och på diametern.
 
Mambo: Diameter 75mm Höjd 80mm. (Enligt porslinsbloggen.blogspot.se) 
Mitt glas: Diameter 71mm Höjd 76mm.
 
 
Inte Mambo av Lennart Rosén? 5:- är den ändå värd.
 
 
Jag köpte också detta söta set för grädde och socker.
Handblåst med guldkant. I oanvänt skick. 20:-
  
 
Kristallvas med slipat mönster.
Perfekt skick för 15 pix. Tung som attan också. 
 
Jag brukar inte skriva ut priser men idag gör jag det. Det kändes som att det fanns ett behov att poängtera hur billigt man kan köpa vackert glas och kristall secondhand. Behöver du en present till dopet, konfirmationen, studenten eller födelsedagen, varför inte köpa en vacker vas secondhand istället för ny och svindyr på valfri presentbutik. Det sparar både på miljön och din börs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar