tisdag 13 augusti 2013

Ett soffbord återuppståndet

För en tid sedan köpte jag ett soffbord osett. Det köptes från en köp-och säljsida på facebook och den var så pass billig att jag slog till. Som tur var kunde min lillasyster hämta då hon bor i närheten. Jag har under en längre stund letat ett soffbord som är aningens högre och inte så stort. Vi har en divasoffa och det finns inte så mycket utrymme för ett bord.
 
Döm om min besvikelse när jag fick hem det. Säljaren hade beskrivit det som i fint skick fast kanske lite fix med bordsskivan. Bordet var lackat och lacken var fuktskadad och sprucken. Fanerets fibrer hade rest sig och bordet var mycket rangligt. Det är inte ben som skruvas lös utan de är fästa i ett trästycke under bordet. Ett av dessa trästycken var sprucket och limmat med kletigt vitt lim. Min snälla och duktiga far kliade sig i huvudet och tyckte att han nog kunde fixa till det.
 
Någon vecka senare visade han vad han gjort. Bordet har fått nytt liv. En större skada i faneren visar sig som en ljusare fläck och lite bortfall längst kanterna där faneren inte kunde räddas. Annars är bordet hur fint som helst. Min far fick plocka isär hela bordet i beståndsdelar och sedan sätta ihop det igen för att få det stadigt.
 
Bordsytan har en toffeebrun faner med ljusare och mörkare ränder. Jag vet inte vad det är för träslag faktiskt. Benen är mässingsskodda och har mönster i form av räfflor. Jag gillar verkligen underredet med de avlånga hålen, nästan som handtag. Klaffarna på vardera sida ger valmöjligheter vad gäller placering och utrymme.
 
Gissa om jag är glad att jag har en så snäll pappa.
 
 
 

1 kommentar:

  1. Grattis till det fina bordet. Träslaget ser ut att vara mahogny.

    SvaraRadera