söndag 22 september 2013

Målning av barnsäng del 1

I helgen påbörjade jag ett måleriprojekt. För en tid sedan köpte jag en växasäng till lillan. Den var jättefin men hade lite skavanker. Bland annat hade den nog stått för nära ett hett element och fått mörka märken på sidan. Den var heller inte målad på insidan. Upplysningsvis målar jag inte över någon gammal originalfärg. Sängen har blivit avlutad och målad i vit färg på senare tid så jag har inga betänkligheter över att måla den. Färgen kommer från Jotun "Lady" vit, halvblank för trä och panel. Som tur var fick jag hålla till hos mina föräldrar som har bra utrymme för pyssel av detta slag.
 
Snälla pappa hjälpte till med slipning. Det är underarbetet som är jobbigast, som med det mesta. Ytan ruggades upp och sprickor, flagnande färg och kvistar fick extra uppmärksamhet.
 
Efter att jag målat ett varv såg det ganska bra ut. Färgen var enkel att arbeta med, luktade inget och torkade snabbt. Vissa delar sög dock upp färg mer än andra och insidan som inte haft färg innan blev inte så vit som jag önskat. Det får bli ett varv till. Tur att jag bara använt halva burken med färg.
 
 
Det tråkiga underarbetet
 
 
Pappa dammsuger slipdamm
 
 
DIY
Snyggaste stassen och slipdamm i hela näsan och men fint blir det!
 
 
Gorgeous, Gorgeous, Gorgeous!
 
 
Så, nu får det torka
 
Jag fick lite blodad tand. På inköpslistan står nu vit motorlack, tapetklister och båtlack.
Vad jag skall göra av det får ni se senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar