fredag 22 november 2013

Julklappshjälpen Umeå

Det har startat upp ett initiativ i Umeå genom Föreningen Ge Umeå. Det är Julklappshjälpen Umeå som har sin plattform på Facebook. Många familjer har det dåligt ställt ekonomiskt och jul är en svår tid för många. Det kan vara svårt att få det att gå ihop med julklappar, kläder och mat. Genom Julklappshjälpen kan man som behövande höra av sig med önskemål på sådant som kan göra julen mer uthärdlig. På sidan skrivs det upp vilka önskemål som finns. Ofta handlar det om blygsamma önskemål som ett paket blöjor eller barnkläder i vissa storlekar.

Mitt hjärta svider när jag läser. Jag behöver inte tänka på hur jag skall kunna klä mitt barn för att hon inte skall frysa eller om hon har nog med mat. Jag har nog mycket pengar för att köpa julklappar, och till och med en hel del onödiga sådana. Jag vadar runt i saker och får knappt in kläderna i garderoben (jag får trycka in dom). Jag mådde lite smått illa faktiskt!

Efter denna tankeställare var det inte svårt att rensa lite och packa en påse barnkläder och en leksak som inte ens hunnit bli lekt med. På Julklappshjälpens sida hittade jag en familj som verkade behöva min hjälp. Efter ett mail fick jag kontaktuppgifter och kunde överlämna sakerna.

Har du också saker du inte behöver, lite julpynt, stickade sockar eller en burk inlagd sill kanske? Det finns säkert någon som behöver det och blir mycket glad. Julklappshjälpen kan inte överlämna sakerna själva förutom i vissa sekretessfall. Om du har du möjlighet att bidra med att skjutsa saker tags detta även emot tacksamt.

Tack till initiativtagarna bakom Julklappshjälpen Umeå. Ni gör ett kanonjobb!
 
En god Jul till ALLA!

1 kommentar:

  1. har bara för några dagar sedan själv sett mönster på fb en familj som hade de dåligt ställt så jag kontaktade dem å fick adressen å åkte dit med en stor kasse mat...de lilla å öppenhet kan göra så mycket i detta fall en familj på 3 mätta en vecka

    SvaraRadera