fredag 25 april 2014

Textil och Invigning

Ni kanske inte visste det om mig men jag har en utbildning inom Konsthistoria, Arkeologi och Museologi. Efter min utbildning arbetade jag på Västerbottens museum under perioder som guide, museipedagog och stugvärd på Gammlia. 

Jag känner mig hemma på på museet, kanske på grund av de otaliga gånger som jag som liten besökt det med min mormor. Under min ungdom fanns gamla fasta utställningar som man kände utan och innan. Själva utställningarna blev som museiobjekt i dem själva. På senare tid har det tagit fart på museet och nya fasta utställningar har byggts och museet har fått en ordentlig ansiktslyftning med nya lokaler, ny fasad, butik och Café. 

Den 2:a Maj öppnar Västerbottens nya fasta utställning TEXTIL

Så här skriver de själva om utställningen på Facebook

Tänka sig, en hel utställning om textilier! Kläder från förr och nu, strumpor, kravatter, små små barnskor och stora karlastövlar. Mode och trender, snyggt och fult, materialval och skötsel, och kanske lite till!

Ta del av ett digert invigningsprogram där vi bjuder in dig att vara medskapande. Kom gärna i vintagekläder eller varför inte klädd i hatt? Klä upp dig, klä dig snyggt, klä dig som förr eller klä dig som nu!

FREDAG 2 MAJ
16–22 Textilkafé i kaféet. Ta med ditt broderi, stickning, strumpstoppning, modeskissblocket, pärlvirkningen, tenntrådsbroderiet eller vävramen och värm upp inför invigningen med textilt skapande. Kaféet serverar såväl sju sorters kakor med dryck som soppa, sallad och annat matnyttigt.

16–18.30 Kreativ bandvävning med Marina Henningsson. Var med och väv bandet som ska klippas vid invigningen. Kaféet.

19.00 Invigning av Textil. Medverkande bland annat Ulrica Grubbström, VD Västerbottens museum, Josefin Holmgren, butikschef Röda Korset second hand och vintageentusiast, Eva Hellerqvist, formgivare av utställningen.

19.30 Bandet klipps, insläpp till utställningen.

19.30 Strumpor uppåt väggarna! Ta med dina udda strumpor och var med och skapa något helt nytt av dem. Workshop i utställningen.

19.30-22.00 Textila filmer ur museets samlingar visas i Bio Abelli.

20.30 Slow fox spelar i kaféet.

22.00 Museet stänger.


LÖRDAG 3 MAJ

11–16 Fritt broderi. Workshop i utställningen.

11–17 Textila filmer ur museets samlingar visas i Bio Abelli.

12.00 Visning av utställningen.

14.00 Visning av utställningen.


SÖNDAG 4 MAJ

11–16 Brodera ett kort. Workshop i utställningen.

12.00 Visning av utställningen.

14.00 Visning av utställningen.

Hela helgen serverar kaféet ett fat med sju sorters kakor och dryck för 75 kronor, så ta med en vän eller tio, en stickning och slå er ned en stu
nd!

Om ni vill läsa mer om arbetet runt utställningen TEXTIL gå in och läs bloggen Textil in progress.



Bild lånad från Bloggen Textil in progress


Imorgon Lördag 26/5 öppnar också Röda Korsets nya butik i Umeå centrum. Kl 11 börjar invigningen och det kommer att bjudas på tilltugg, lotterier och festlig stämning. 

Kommer du? Det gör jag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar